به گزارش کانال نفت، هفته گذشته مدیرعامل مجتمع گاز پارس جنوبی از آغاز عملیات تعمیرات اساسی سال ۱۴۰۲ مجتمع گاز پارس جنوبی خبر داد که با برنامه‌ریزی دقیق و منسجم و با توان متخصصان و کارکنان داخلی از یکم اردیبهشت‌ماه کلید خورده و تا پایان مهرماه ادامه دارد.

اورهال یا تعمیرات اساسی پالایشگاه‌ها، عملیاتی حساس و مهم به‌منظور رساندن تجهیزات و قطعات پالایشگاهی به شرایط سلامت کامل است.

باتوجه به وجود 13 پالایشگاه گاز در منطقه پارس جنوبی (عسلویه و کنگان)، برنامه‌ریزی به نحوی انجام می‌شود که پالایشگاه‌ها تعمیرات اساسی خود را در بازه زمانی برنامه‌ریزی شده از اردیبهشت‌ماه انجام دهند به‌گونه‌ای که تولید گاز دچار وقفه نشود.

نخستین پالایشگاه پارس جنوبی که در سال 1402 تعمیرات اساسی را خود شروع کرده، پالایشگاه هشتم است و پالایشگاه یازدهم در ایستگاه دوم قرار دارد.

در این‌باره مدیرعامل مجتمع گاز پارس جنوبی گفت: حفظ پایداری و تولید حداکثری مشابه ماه‌های سرد سال به‌منظور حفظ نیاز داخلی و صادرات گاز و محصولات جانبی با رعایت دقیق دستورالعمل‌های ایمنی از اولویت‌های مجتمع است.

احمد باهوش درباره بهره‌گیری از روش‌های نوآورانه در دوران عملیات تعمیرات اساسی سال ۱۴۰۲ اظهار داشت: در این دوره از عملیات تعمیرات، تعویض برخط (آنلاین) مولکولارسیوها با استفاده از روش‌های نوین انجام می‌شود.

در این میان پیمانکار پالایشگاه ششم پارس جنوبی قبل از شروع اورهال پالایشگاهای این مجتمع نسبت به انجام تعمیر اساسی برج جذب و تعویض مولکولارسیو با بهره گیری از روش های نوین برخط از اقدام کرد.

بنابر این گزارش، باتوجه به اینکه برج جذب پالایشگاه ششم که برای عملیات شیرین‌سازی گاز ترش (در مجاورت آمین) به علت افزایش آلودگی‌های موجود در سینی‌های برج جذب و ایجاد فلودینگ و افزایش میزان هیدروژن سولفاید در محصول گازی باعث کاهش خوراک پالایشگاه شده بود قبل از شروع اورهال کلی پارس جنوبی درجهت نرمال‌سازی تولید پالایشگاه ششم، مدیران و متخصصان پیمانکار اصلی عملیات صنعتی پالایشگاه ششم را بر آن داشت تا تصمیم اساسی در این‌باره بگیرند.

بر این اساس با کسب مجوز از ستاد مجتمع گازی پارس جنوبی تصمیم بر آن شد که اورهال برج جذب ردیف گازی این پالایشگاه به‌صورت جهادی و در کوتاهترین زمان ممکن قبل از شروع تعمیرات اساسی پالایشگاه هشتم آغاز شود به طوری که خوراک دریافتی از سکوهای دریایی نیز دچار کاهش نشود.

در این مسیر با نظارت متخصصان این پالایشگاه و تلاش شبانه‌روزی مهندسان و کارکنان شرکت سمندیس و تامین تجهیزات و نیروهای لازم و برنامه‌ریزی اصولی، رکوردی در عملیات تعمیرات به دست آمد به نحوی که کل عملیات تعمیرات (برج جذب) با حداکثر ایمنی و کیفیت لازم طی 4 شبانه‌روز به پایان رسید و برج جذب، تحویل واحد بهره‌برداری پالایشگاه ششم شد که این مهم باتوجه به حجم کار و انجام عملیات با بالاترین استاندارد ممکن و قبل از شروع عملیات تعمیرات اساسی پارس جنوبی، بی‌سابقه است.

تعویض مولکولارسیو با روش نوین برخط

در ضمن همزمان با تعمیرات برج یاد شده و باتوجه به کاهش راندمان و دهیدراته شدن کلدباکس، نیاز به تعویض مولکولارسیو درایرهای واحد 104 نیز ضروری بود که این عملیات نیز به‌صورت کاملا مکانیزه و با بهره‌گیری از روش‌های نوین تعویض برخط (آنلاین) بدون نیاز به توقف کامل واحد، انجام شد.

گفتنی است با وجود تحمیل هزینه بیشتر بر پیمانکار به‌دلیل جلوگیری از تعطیلی و کاهش تولید گاز، اجرای این روش جدید از سوی سمندیس درراستای حفظ منافع ملی و استمرار تولید گاز و پالایشگاه‌ها انجام شد و به‌طور قطع از این روش برای همه پالایشگاه‌ها باتوجه به اینکه زمان توقف کامل پالایشگاه‌ها به حداقل می‌رسد، استفاده خواهد شد.

شرکت پیمانکار خدمات عملیات صنعتی پالایشگاه ششم، پس از عهده‌دار شدن امور تعمیراتی و نگهداری (O&M) پالایشگاه ششم از ابتدای آذرماه 1401، برنامه‌ریزی مدون و دقیقی برای تکریم نیروی کار و سرمایه انسانی شاغل در این پالایشگاه در دستور کار خود قرار داد و در آستانه روز کارگر به‌منظور تأمین آتیه این قشر زحمتکش بالغ‌بر 730 نفر از کارگران و پرسنل پالایشگاه را به مدت دو سال تحت پوشش بیمه عمر و تأمین آتیه بیمه پاسارگاد قرار داد.

ناگفته نماند که پیگیری سازمان بازرسی کل کشور در ماه‌های نخست آغاز به کار سمندیس در پالایشگاه ششم مبنی بر ارائه تذکر درباره خطای انجام شده سبب شد تا نظرات اصلاحی آن سازمان مبنی بر نظارت مضاعف بر زیرمجموعه‌ها، نقش محوری در عملکرد مثبت مجموع نیروهای این شرکت و تلاش شبانه‌روزی و دلسوزانه برای اصلاح و جبران آن بازی کند تا آنجا که چند تن از مدیران در پالایشگاه استقرار دائم شدند.

همچنین درراستای توجه حداکثری به مقوله ایمنی و امنیت نیروی کار و کارگاه و تشویق نیروهای کاری و پیگیری انومالی درجهت فرهنگ‌سازی مثبت برای بهبود و رفع نواقص و شرایط بالقوه خطر، سمندیس از نفرات برتر گزارش انومالی که در دو ماه گذشته انتخاب شدند، با اهدای لوح تقدیر و جایزه نقدی تقدیر کرد.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا دیدگاه خود را از طریق فرم زیر اسال نمایید

نظرسنجی

مارا دنبال کنید

آگهی