کرواسی و لیتوانی خواستار اعمال سقف قیمت برای عمده فروشی گاز هستند؛ در حالی که اسلواکی می‌گوید سقف قیمت تنها باید برای گاز طبیعی مایع اعمال شود و فنلاند و اسلواکی درباره یارانه‌های مستقیم، اختلاف نظر دارند.

آلمان که بزرگترین اقتصاد اتحادیه اروپا و مخالف اصلی سقف قیمت برای گاز است، اعلام کرد خرید مشترک، کاهش مصرف و افزایش عرضه، تنها راه برای مقابله با بحران انرژی است.

مقامات این کشورها در زمان ورود برای مذاکرات میان وزیران امور اتحادیه اروپا در لوکزامبورگ که زمینه را برای نشست روزهای پنج شنبه و جمعه سران این بلوک مهیا می‌کند، دیدگاههای خود را ابراز کردند. بحران انرژی، موضوع اصلی این دیدار است.

در آستانه این نشست، کمیسیون اروپا مجموعه تدابیری را برای کنترل قیمت‌های بالای انرژی پیشنهاد کرد اما این تدابیر شامل سقف فوری برای قیمت گاز که بین کشورهای اروپایی شکاف انداخته است، نیست. این کمیسیون اعمال سقف قیمت در سطح اتحادیه اروپا را به منظور کنترل افزایش قیمت‌های گاز پیشنهاد کرده است، اما این اقدام تنها در شرایط نوسان شدید انجام خواهد شد.

اورزولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا همچنین طرحی را برای خرید مشترک گاز و ایجاد مقررات همبستگی میان کشورهای عضو برای مقابله با کمبودهای احتمالی را ارائه کرد. سقف قیمت پیشنهادی، به عنوان یک ابزار اضطراری عمل خواهد کرد و زمانی فعال می شود که قیمت گاز در قطبهای معاملات اروپایی، از سقف مشخصی، فراتر برود که هنوز این سقف قیمت تعریف نشده است.

این تدابیر، ضعیف‌تر از مداخلات جدی هستند که بعضی از کشورهای اتحادیه اروپا شامل ایتالیا، یونان، لهستان و بلژیک خواستار آن بوده‌اند و می‌خواهند سقف قیمت برای تمامی واردات گاز و معاملات گاز اعمال شود.

سقف قیمت ویژه گازی که برای تولید برق استفاده می‌شود، از بسته جدید کمیسیون اروپا حذف شد زیرا بازوی اجرایی اتحادیه اروپا همچنان در حال بررسی ریسک‌های احتمالی چنین اقدامی است.

بر اساس گزارش رویترز، وزیران کرواسی و لیتوانی از سقف قیمت گاز عمده فروشی حمایت کردند و کرواسی بر ضرورت خرید مشترک گاز توسط ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا تاکید کرد. اما اسلوانی تعیین سقف قیمت برای گاز طبیعی مایع را پیشنهاد کرد.


منبع : ایسنا
 

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا دیدگاه خود را از طریق فرم زیر اسال نمایید

نظرسنجی

مارا دنبال کنید

آگهی