مهرداد صفری:  «مقدار فروش نفت به بالاترین مقدار خود در طی ۴ سال اخیر رسیده است.» این جدیدترین ادعای جواد اوجی وزیر نفت است. او امروز گفته که امسال ۱۹۰ میلیون بشکه نفت بیشتر از سال ۱۳۹۹ و ۸۳ میلیون بشکه بیشتر از سال ۱۴۰۰ نفت صادر کردیم. طبق گفته های سکاندار ساختمان طالقانی، میزان صادرات گاز امسال نسبت به سال قبل ۱۵ درصد افزایش داشته و صادرات LPG نیز نسبت به سال قبل روند افزایشی داشته است. اما کارشناسان حوزه انرژی ادعاهای مطرح شده از سوی مسئولین را خیلی قبول ندارند.

حسن مرادی کارشناس انرژی در اینباره به بازار می گوید: مردم انتظار دارند که متناسب با رشد فروش نفت وضعیت شاخص های ارزی هم بهبود پیدا کند. وقتی قیمت دلار اینگونه افزایش پیدا می کند به این معناست که یک جای کار می لنگد و ادعای های مسئولین هم خیلی واقعیت ندارد.

او با بیان اینکه هیچ پاسخ روشن و منطقی برای رشد قیمت دلار با توجه به ادعای مسئولین وجود ندارد، ادامه داد: در هفته های گذشته شاهد بودیم که قیمت ارز به بالای ۶۰ هزار تومان هم رسید. اما سوال من این است که چرا باید در شرایطی که اوضاع کشور عادی بوده و هیچ تنش سیاسی یا اقتصادی وجود ندارد، قیمت دلار تا این اندازه گران شود.؟ اگر اقتصاد ما شرایط خوبی دارد و درآمدهای نفتی محقق می‌شود، چرا رشد پایه پولی ۳۴ درصد شده است؟.

این کارشناس انرژی با بیان اینکه دلیل بخش زیادی از مشکلات امروز اقتصاد این است که ۵۰ میلیارد دلار درآمد نفتی از دسترس خارج شده و به همین دلیل اداره کشور دچار بحران شده است، ادامه داد: وضعیت حاکم بر بازار ارز نشان می دهد که که اوضاع فروش نفت آن طور که ادعا می شود خوب نیست یا اینکه قادر به وصول درآمدی های نفتی خود نیستیم.

عبدالناصر همتی هم پیشتر (۲۴ بهمن) درباره ادعای مطرح شده از سوی دولتی ها مبنی بر خوب بودن اوضاع فروش نفت در توییتی گفته بود که «اینک که به ادعای خودشان، چند برابر قبل نفت صادر کرده و پولش را هم وصول میکنند، چرا جلوی سقوط ارزش پول ملی را نمی‌گیرند؟ چرا «یک دلار معادل ۲۳ هزار تومان در دوره مناظرات به «نیم دلار» معادل ۲۳ هزار تومان در حال حاضر رسیده است؟ چه پاسخی دارند؟»

*ایران چقدر نفت می فروشد؟

آمار رسمی دقیقی درباره مقدار فروش نفت ایران وجود ندارد و تخمین‌ها طیف وسیعی از ارقام را دربر می‌گیرد. البته رضا پدیدار رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران در گفتگو با بازار می گوید:من درمورد میزان فروش نفت اطلاعی ندارم. ظاهرا امسال شرایط صادرات بهتر است. اما سوال مهم این است که چرا وقتی شرایط ارزی از پارسال بهتر شده، شرایط نرخ ارز نسبت به سال گذشته اینقدر بدتر و بحرانی‌تر شده است.

او همچنین با استناد به آمار اوپک می گوید: مجموع تولید نفت ایران در ژانویه حدود ۲ میلیون و ۵۵۲ هزار بشکه اعلام شده که از این مقدار یک میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه آن در داخل کشور مصرف می شود. با این اوصاف می توان مقدار صادرات نفت ایران را چیزی حدود ۷۵۰ هزار بشکه اعلام کرد.

از طرفی آمارهای اعلامی نشان می دهد که در نیمه نخست امسال تنها نیمی از درآمدهای نفتی ایران یعنی چیزی حدود ۵۶ درصد محقق شده است.

اما مسئولین دولت مدعی اند که فروش نفت ایران وضعیت خوبی داشته و درآمدهای ارزی کشور نسبت به گذشته افزایش یافته است.

*ادعای مکرر مسئولین دولت سیزدهم

اما ادعاهای مسئولین درباره مقدار بالای فروش نفت به یک بار و دو بار محدود نمی شود. به عنوان مثال ۲۴ آذر امسال بود که ابراهیم رییسی رییس جمهور گفت: «امروز به اندازه قبل از دوران تحریم نفت می فروشیم و تجارت غیر نفتی ما با منطقه و جهان رشد قابل توجهی را داشته است.»

۱۵ آبان هم محمد مخبر معاون اول رییس جمهور از وضعیت مناسب فروش نفت خبر داد و گفت: «امروز نفت را به خوبی می فروشیم و جابه جایی پول به نحو مطلوب انجام و هزینه های جاری کشور بدون استقراض و روش هایی که منجر به تورم شود، تامین می شود.»

قاسم ساعدی عضو کمیسیون انرژی نیز در ۲۹ آبان امسال گفت «بر حسب تدبیری که در دولت و مجلس به کار بسته شد، توانستیم میزان فروش نفت را به مقدار بالایی برسانیم. این میزان فروش نفت تاثیر بسزایی در اقتصاد ایران دارد.»

علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت هم در ۱۴ آبان در حساب کاربری خود درباره میزان صادرات نفت گفت: «صادرات نفت ایران در ماه پیش رکورد چند سال اخیر را شکست و پول فروش آن جایگزین خلق سرسام‌آور نقدینگی می‌شود.»

جواد اوجی وزیر نفت هم که امروز مدعی شده مقدار فروش نفت به بالاترین مقدار خود از سال ۹۷ تا حالا رسیده است. به گفته او، امسال ۱۹۰ میلیون بشکه نفت بیشتر از سال ۱۳۹۹ و ۸۳ میلیون بشکه بیشتر از سال ۱۴۰۰ نفت صادر کردیم. طبق گفته های سکاندار ساختمان طالقانی، میزان صادرات گاز امسال نسبت به سال قبل ۱۵ درصد افزایش داشته و صادرات LPG نیز نسبت به سال قبل روند افزایشی داشته است. البته پیش از این نیز این عضو کابینه سیزدهم بهبود وضعیت صادرات طلای سیاه ایران سخن گفته بود. به عنوان مثال او در ۳۱ مرداد امسال گفته بود که «۸۰ درصد از فروش نفت ایران نقدی و با ارزهای خارجی انجام می شود. ضمن اینکه پول نفت را تمام و کمال دریافت می کنیم و این روند ادامه دارد.»

منبع: خبرگزاری بازار
 

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا دیدگاه خود را از طریق فرم زیر اسال نمایید

نظرسنجی

مارا دنبال کنید

آگهی