شرکت نفت دولتی NIOC ایران در حال مذاکره با سینوپک چین برای مشارکت در فاز دوم توسعه میدان نفتی غول پیکر 30 میلیارد میلیاردی یادآوران در جنوب غربی ایران در مرز با عراق است.

مدیر سرمایه گذاری شرکت ملی نفت ایران گفته است؛ مذاکرات با سینوپک برای نهایی کردن قرارداد 3 میلیارد دلاری این پروژه بیش از یک سال است که ادامه دارد.

یادآوران یکی از پنج میدانی است - به همراه آزادگان شمالی، آزادگان جنوبی، یاران شمالی و یاران جنوبی - که خوشه غرب کارون را تشکیل می‌دهند که ایران مدت‌هاست به عنوان بخشی کلیدی از برنامه‌های خود برای افزایش ظرفیت تولید نفت خام هدف قرار داده است.

سینوپک پس از انعقاد قرارداد خدمات توسط شرکت ملی نفت ایران در سال 2007، اپراتور فاز اول توسعه یادآوران بود. در این قرارداد از سینوپک خواسته شد تا تولید را تا سال 2010 تا 2011 به 85000 بشکه در روز افزایش دهد و تولید را به فاز 1 برساند. 100000 بشکه در روز تا سال 2015. اما شرکت چینی به خوبی از اهداف خود عقب ماند و تولید تنها 50000 بشکه در روز تا سال 2014 عقب بود. سینوپک در نهایت تا سال 2016 به هدف فلات فاز 1 رسید و تولید را به 105000 بشکه در روز در سال 2017 افزایش داد.

قرارداد اصلی امضا شده با سینوپک فاز دوم توسعه را پوشش می دهد. اما این قرارداد در سال 2019 بدون هیچ توضیح رسمی فسخ شد. متعاقباً شرکت ملی نفت ایران عملیات اجرایی را پس گرفت و تولید در یادآوران را تا سال 2020 به 120000 بشکه در روز رساند.

کرد زنگنه می گوید علیرغم این مسائل، سینوپک همچنان در چارچوب برای تضمین قرارداد فاز دوم باقی مانده است. مذاکرات با این شرکت قبل از روی کار آمدن دولت فعلی ایران در سال 2021 آغاز شد، اما بیژن نامدار زنگنه، وزیر سابق نفت ایران "مذاکرات را متوقف کرد."

فرصت پیشرفت

سینوپک به نوبه خود هیچ اظهارنظر علنی در رابطه با مشارکت خود در این پروژه - مطابق با رویکرد محتاطانه خود در قبال سرمایه گذاری های ایران از زمان خروج ایالات متحده از توافق هسته ای ایران، که به طور رسمی به عنوان برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) شناخته می شود، ارائه نکرده است. در سال 2018 و دوباره تحریم ها را علیه تهران اعمال کرد.

بیش از یک سال گفتگوهای غیرمستقیم بین تهران و واشنگتن با هدف احیای برجام هنوز به ثمر نرسیده است، بنابراین تحریم های آمریکا علیه ایران در حال حاضر پابرجا هستند. اما با توجه به اینکه ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران برای یک سفر دولتی به پکن به همراه جواد اوجی وزیر نفت رفته است، فرصت کافی برای گفتگوهای بیشتر در مورد فاز 2 یادآوران و سایر پروژه های نفت و گازی که ایران برای سرمایه گذاری خارجی پیشنهاد می کند، وجود خواهد داشت.

مقامات ایرانی می گویند انگیزه اصلی این سفر دولتی تقویت روابط و افزایش همکاری بین دو متحد استراتژیک بلندمدت، به ویژه در چارچوب یک توافق استراتژیک 25 ساله است که این کشورها در مارس 2021 در تهران امضا کردند. حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران که به عنوان بخشی از هیات ایرانی نیز در پکن به سر می‌برد، پیشتر گفته بود که در جریان این سفر تا کنون 20 توافقنامه امضا شده است که در زمینه‌های مختلف از جمله انرژی، حمل‌ونقل و ترانزیت فعالیت می‌کند. هنوز جزئیات هیچ یک از این معاملات منتشر نشده است.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا دیدگاه خود را از طریق فرم زیر اسال نمایید

نظرسنجی

مارا دنبال کنید

آگهی