کانال‌نفت به نقل از بلومبرگ، ائتلاف اوپک پلاس با بزرگترین بحران از زمان جنگ قیمت در آغاز همه‌گیری کرونا مواجه شده است.

 جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و جهان را در کانال تلگرامی بخوانید.

 امارات، چهارمین تولیدکننده بزرگ این ائتلاف، به مخالفت با پیشنهاد عربستان و امارات برای تمدید سهمیه‌های تولید تا پایان سال آینده میلادی برخاسته است.

 امارات با سایر 22 عضو ائتلاف اوپک پلاس برای افزایش روزانه 400 هزار بشکه‌ای تولید از ماه اوت موافق است ولی عقیده دارد باید جداگانه به مسئله تمدید قرارداد پرداخته شود. ائتلاف اوپک پلاس معمولاً اختلافات خود را در خفا حل و فصل می‌کند و تمایل به نشان دادن اتحاد بین اعضا دارد ولی این اختلاف آنقدر عمیق شده که وزرای انرژی امارات و عربستان عصبانیت خود را در مصاحبه با تلویزیون بلومبرگ و سایر رسانه‌ها نشان داده‌اند.

سازمان کشورهای صادر کننده نفت و متحدانش قرار بود در روز دوشنبه این اختلاف نظر را حل کنند ولی این اجلاس بدون هیچ نتیجه‌ای پایان یافت. در نتیجه در شرایطی که بازار به نفت بیشتری نیاز دارد، هیچ افزایش تولیدی در کار نخواهد بود و قیمت نفت بالاتر می‌رود و این همان چیزی است که امارات می‌خواهد.

 امارات ادعا می‌کند می‌تواند بیشتر از 3.2 میلیون بشکه‌ای که اوپک پلاس برای آن تعیین کرده تولید کند. سهیل المزروعی وزیر انرژی امارات اعلام کرد این سهمیه تولید کاملاً ناعادلانه و نامتعادل است.

 امارات قصد دارد تولید خود را تا 3.8 میلیون بشکه در روز افزایش دهد. المزروعی می‌گوید یک سوم ظرفیت تولید نفت این کشور تعطیل شده است یعنی امارات بیشتر از سایر اعضای اوپک پلاس کاهش تولید داشته است و این عادلانه نیست.

 عربستان ادعا می‌کند کاهش تولید آن نسبت به امارات بیشتر بوده و سالها ادامه یافته است. ریاض تاکید دارد به خاطر ادامه تهدید مصرف سوخت توسط همه‌گیری کرونا، باید عرضه نفت را محتاطانه افزایش داد.

ابوظبی که تقریباً تمام نفت خام امارات را تولید می‌کند سالانه حدود 25 میلیارد دلار هزینه می‌کند تا ظرفیت آن تا پایان این دهه به 5 میلیون بشکه در روز برسد. محمد بن زاید ولیعهد امارات این طرح را برای تأمین مالی بیشتر جهت سرمایه‌گذاری در صنایع جدید و متنوع کردن اقتصاد ضروری می‌داند و برای بهره برداری از این طرح باید تولید خود را افزایش دهد.

 امارات بر خلاف سایر اعضای اوپک در حاشیه خلیج فارس، از شرکت‌های بین‌المللی برای سرمایه‌گذاری در میادین نفت و گاز خود استفاده کرده است و تولید پایین این سرمایه‌گذاری‌ها را به خطر می‌اندازد.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا دیدگاه خود را از طریق فرم زیر اسال نمایید

نظرسنجی

مارا دنبال کنید

آگهی