در هفته‌های گذشته شاهد پدیده‌ به ظاهر عجیبی در کشور مبنی بر قطعی گاز، خاموشی برق و آلودگی هوا بوده‌ایم که هر یک از کارشناسان تحلیل‌های متفاوتی درباره آنها بیان‌ کرده‌اند. این مثلث شوم هر چند تنها برای مدت یک الی دو هفته مشکلاتی را برای مردم ایجاد کرد اما باید توجه داشت که از بروز این اتفاقات نباید به سادگی عبور کرد، زیرا آنها در حال هشدار دادن درباره چالش‌های آینده کشور در تامین انرژی موردنیاز و مسائل زیست‌محیطی پیرامون آن هستند.

در این بین هر چند حل مشکلات مربوط به تامین گاز و برق و مسائل زیست محیطی باید به صورت ریشه‌ای و با دید کارشناسی مورد توجه مسئولین امر قرار بگیرد، اما طبق معمول تنها راهکار ارائه شده، در اظهار نظر مسئولان دولتی این بوده است که در شرایط کنونی هیچ راهی به جز انتخاب یکی از اضلاع این مثلث شوم وجود ندارد و مردم یا باید قطعی گاز داشته باشند یا خاموشی برق یا آلودگی هوا. در این حتی برخی از ضرورت واردات گاز از کشورهای دیگر با هدف تامین نیاز داخلی در سال‌های آینده سخن به میان آورده‌اند.

در این راستا خبرگزاری فارس در قالب پرونده‌ای با عنوان «مثلث شوم» به راهکارهای حل بحران قطعی گاز، خاموشی برق و آلودگی هوا می‌پردازد. در این پرونده به بررسی راهکارهای تامین پایدار نیاز کشور به گاز پرداخته می‌شود.

یکی از سوالات اصلی که در اذهان عمومی در روزهای اخیر ایجاد شده این است که چگونه ایران دومین دارنده منابع گازی دنیاست، اما برای تامین گاز مورد نیاز در داخل کشور با کمبود گاز مواجه شده است؟ به بیان دیگر اگر دومین دارنده منابع گازی دنیا دچار کمبود گاز شده و نیازمند واردات گاز است، پس بقیه کشورهایی که اصلا منابع گازی ندارند، چگونه انرژی موردنیازشان را تامین می‌کنند؟

لذا این دو دوتا چهارتای ساده باعث شده است که مردم بحث بحران گازی آینده را جدی نگرفته و به اظهارنظرهای سیاسی مثل اجرای چراغ خاموش توافق پاریس یا استخراج بیت کوین توسط چینی‌ها گرایش پیدا کنند، غافل از اینکه اصل ماجرا چیز دیگری است. در ادامه به پرسش مطرح شده پاسخ داده می‌شود.

*آیا مردم روسیه به عنوان اولین دارنده منابع گازی نیز با قطعی گاز مواجه می‌شوند؟

برای پاسخ به این پرسش بد نیست، ابتدا آمار مربوط به میزان منابع گازی و میانگین تولید، مصرف و صادرات گاز ایران با کشوری مانند روسیه که اولین دارنده منابع گازی دنیاست، مقایسه شود (جدول 1). طبق آمار منابع گازی روسیه 34 تریلیون متر مکعب بوده و میزان تولید گاز این کشور سالانه 670 میلیارد متر مکعب است. از این میزان تولید، سالانه حدود 450 میلیارد متر مکعب در داخل کشور روسیه مصرف شده و 220 میلیارد متر مکعب آن صادر می‌شود.

منابع گازی ایران نیز تقریبا معادل منابع گازی روسیه است و کشور ما حدود 33 تریلیون متر مکعب ذخایر گازی دارد. میزان تولید گاز از این میادین سالانه 270 میلیارد متر مکعب است که از این مقدار حدود 250 میلیارد متر مکعب در داخل کشور مصرف می‌شود و مابقی آن معادل 20 میلیارد متر مکعب نیز به کشورهای همسایه ایران صادر می‌شود.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا دیدگاه خود را از طریق فرم زیر اسال نمایید

نظرسنجی

مارا دنبال کنید

آگهی